Jak sprzedać rzeczy po dziecku – 8 praktycznych porad

Jak sprzedać rzeczy po dziecku w sieci – 8 praktycznych porad

2 miesiące temu opublikowałem artykuł Jak spieniężyć rzeczy po dziecku – raport dochodów z ostatnich 12 miesięcy. Pochwaliłem się w nim, że zarobiliśmy ponad 2 tys. zł na sprzedaży dziecięcych artykułów. Dzisiaj przedstawiam 8 praktycznych porad jak sprzedać rzeczy po dziecku. Znajdziecie tutaj kilka wskazówek i moich przemyśleń w tym zakresie.


 

1. Kanał sprzedaży

Artykuły dziecięce sprzedajemy wykorzystując 2 popularne kanały:

 

 Allegro

Cenimy go za ogólnopolski zasięg, dużą ilość kategorii, standaryzację sprzedaży i niewielką ilość interakcji z kupującymi. Bardzo ważną zaletą tej platformy jest możliwość wyszukiwania produktów wg:

  • ceny
  • stanu (używane lub nowe)
  • lokalizacji dostawcy
  • sposobu dostawy (odbiór osobisty, wysyłka gratis, paczkomaty)

Kolejnym ważnym aspektem jest bezpieczeństwo transakcji. Allegro oferuje Program Ochrony Kupujących, który zwraca do 10 tys. zł w przypadku gdy:

  • kupujący przekazał pieniądze, ale nie otrzymał zakupionych produktów
  • kupujący otrzymał produkt, który odbiega znacząco od tego, który był prezentowany w ofercie.

Dzięki takim ułatwieniom, klienci chętnie kupują towary na Allegro, a my szybko znajdujemy . Działa to również w drugą stronę. Jeśli kupujący nie chce dokończyć transakcji albo zwleka z zapłatą za wylicytowane przedmioty, zgłaszamy to do Allegro. Otrzymujemy wtedy zwrot prowizji od wystawionego i sprzedanego przedmiotu.

 

Okres trwania ogłoszenia

Standardowy czas trwania aukcji to 3, 5, 7 lub 10 dni. Za dodatkowe 50 gr możemy wystawić aukcję na 14 dni.

 

Ceny

Korzystanie z Allegro nie wiąże się z żadnymi opłatami stałymi czy abonamentem. To dobra wiadomość, bo zdarzały nam się miesiące, kiedy nie mieliśmy nic do sprzedania lub po prostu nie było na to czasu. Jedyne koszty jakie ponosimy to:

  • opłata za wystawienie aukcji
  • prowizja od sprzedaży
  • opłaty związane z dodatkowymi, niestandardowymi czynnościami.

 

Opłata za wystawienie

Koszt wystawienia aukcji waha się od 8 gr do 1 zł w zależności od wartości początkowej przedmiotu:

Allegro - porównanie opłat

Źródło: faq.allegro.pl

 

Inne opłaty obowiązują w przypadku sprzedaży towarów z kategorii motoryzacja, nieruchomości czy usługi.

Allegro oferuje również opcję wyróżnienia się na tle innych ofert. Związane jest to z dodatkową opłatą:

Allegro - opłaty dodatkoweŹródło: faq.allegro.pl

 
W naszej dotychczasowej historii nie wyróżnialiśmy ofert sprzedaży. Przeważnie zamieszczaliśmy jedno zdjęcie, a pogrubienia lub podświetlenia były zbędne.

 

Prowizja od sprzedaży

Jeśli znajdziemy nabywcę na nasze towary, to Allegro pobierze od nas prowizję od sprzedaży. Jej wysokość zależy od działu w którym zamieściliśmy ogłoszenie. Poniżej prezentuję cennik w kategorii towary dziecięce (źródło faq.allegro.pl). Tu najczęściej wystawiamy nasze artykuły:

 
Artykuły szkolne, Karmienie dziecka, Obuwie, Odzież, Zabawki, Zdrowie i higiena:

Allegro - prowizja od sprzedaży - artykuły dziecięce 1/2
Akcesoria dla dzieci, Foteliki samochodowe, Pokój dziecięcy, Rowery i pojazdy, Wózki, Zabawki ogrodowe:

Allegro - prowizja od sprzedaży - artykuły dziecięce 2/2

 

Moja porada:

Jeśli sprzedajecie wartościowe rzeczy takie jak wózek, hulajnoga czy fotelik, zwróćcie szczególną uwagę na wysokość prowizji. To tylko kilka procent, a finalny rachunek może przyprawić Was o ból głowy 🙁 . 2 lata temu wystawiliśmy wózek Maxi Cosi spacerówka + gondola w cenie 950 zł. Radość towarzysząca zawarciu transakcji sprzedaży szybko została przyćmiona prowizją w wysokości 30,5 zł.

 


OLX
 

To lokalny serwis sprzedażowy, który przypadł nam do gustu. Działa na zasadzie sąsiedzkiej wymiany popularnej zwłaszcza w większych miastach.

 

Bezpieczeństwo

OLX zachęca i rekomenduje, aby wszelkie transakcje zawierać w świecie realnym i nie korzystać z przelewów:

OLX - bezpieczeństwo
Pomimo ostrzeżeń, OLX nie ingeruje w treść ustaleń pomiędzy osobami. Dlatego, jeśli zostaniemy oszukani, musimy liczyć tylko na siebie lub Policję. Serwis nie oferuje żadnej gwarancji czy odszkodowania (materiał dostępny tutaj):

Wpłata z góry zawsze obarczona jest sporym ryzykiem. Może się tak zdarzyć nie tylko przy kupnie przedmiotu, ale także przy opłacie za usługi oraz gdy Sprzedający prosi o zapłatę za przesyłkę darmowego przedmiotu. W ten sposób możesz stracić pieniądze i nigdy nie zobaczyć zamówionego towaru.

Większość transakcji przeprowadzamy na zasadzie wymiany osobistej. Zdarzały nam się prośby o wysyłkę dziecięcych ubrań czy zabawek po otrzymaniu przelewu lub za pobraniem. Sami niejednokrotnie kupowaliśmy na odległość. Dotyczyło to towarów rzadkich lub o niewielkiej wartości, tak by potencjalna strata nie była dotkliwa. Na szczęście nigdy nie zostaliśmy oszukani.

 

Okres trwania ogłoszenia

Wszystkie ogłoszenia są wystawiane standardowo na 30 dni. Pulpit ogłoszeniowy wygląda tak:

OLX - pulpit ogłoszeniowy

 

Cennik

Kategorie dziecięce są darmowe. Płaci się jedynie za ogłoszenia dotyczące sprzedaży nieruchomości, samochodów czy oferty pracy.

OLX pozwala wyróżnić się z ofertą, co wiąże się z dodatkowymi opłatami. Oto przykładowy cennik dla kategorii dziecięcej:

OLX - cennik ogłoszeń wyróżnionych

Źródło: olx.pl

 

Wada OLX

Portal OLX ma jedną, zasadniczą wadę – możliwość negocjacji 🙁 . Wiem, że to brzmi dziwnie 🙂 . Potencjalni kupujący piszą często do nas z pytaniami o zniżkę sięgającą nawet 50% oraz darmowy transport. Jest to trochę denerwujące, zwłaszcza, że staramy się ustalać ceny na realnych poziomach.
Przykład

Kilka tygodni temu wystawiliśmy ogłoszenie o sprzedaży dostawki do wózków Lascal buggy board MAXI w cenie 130 zł:

OLX - dostawka do wózków Lascal

Źródło: materiały własne

 
Większość pytań, które dostaliśmy w ciągu pierwszych 2 dni wyglądała tak:

Witam kupie za 100zł

WItam, gdyby w cena 120pln z przesyłką pocztą była dla Pani wystarczająca proszę o kontakt

proponuje 100 zl i maz by podjechal osobiscie

 

 Inne kanały sprzedaży

Dziecięce ciuchy czy zabawki możecie jeszcze sprzedać na grupach Facebookowych. Jest ich całkiem sporo, ale dla mnie największą wadą jest zaśmiecanie Facebookowego walla. Sąd dni, kiedy pojawia się kilkadziesiąt ogłoszeń, z których interesuje nas tylko jedno 🙁 . Częściowym rozwiązaniem tego problemu są grupy skupiające się na wybranych rozmiarach.

 

2. Kondycja przedmiotów

Najczęściej sprzedajemy używane przedmioty. Zanim wrzucimy zdjęcie do sieci, zwracamy szczególną uwagę na stan wizualny:

  • ubrania – czy nie mają pożółkłych plam, dziur lub czy nie są poprute. Staramy się, aby każdy ciuch przed sfotografowaniem był uprany i wyprasowany. Jeśli plamy nie chcą zejść, z pomocą przychodzi wybielacz.
  • zabawki – każdą zabawkę myjemy lub odświeżamy wycierając z kurzu i innych brudów. Wkładamy nowe baterie i sprawdzamy czy wszystkie funkcje i odgłosy działają prawidłowo. Przed wysyłką opróżniamy schowek z bateriami 🙂 .

Czasami nachodzą nas wątpliwości, czy niektóre z używanych przez nas określeń odzwierciedlają kondycję przedmiotów. W takich sytuacjach wrzucamy dodatkowe zdjęcia (najczęściej na OLX) albo stosujemy dokładniejsze opisy (np.: pierwsza strona podarta, brakuje 2 klocków w pudełku etc.). Dla wielu kupujących takie braki czy niedociągnięcia nie mają znaczenia. Pamiętamy jednak, że są osoby, które nie lubią nawet najmniejszych manipulacji czy oszustw. Każdą taką próbę odbierają jako przyczynek do zwrotu bądź reklamacji.

Nawet najlepszy opis czy zdjęcie nie uchronią Was przed bardzo wymagającymi klientami. Potrafią oni przyczepić się do każdego słowa i z byle powodu reklamować towar. Dawno temu przyjęliśmy takie założenie, że nie wdajemy się w zbyt długie dyskusje czy walki na argumenty, tylko akceptujemy zwroty towarów. Dzięki temu unikamy negatywnych komentarzy i zszarganych nerw 🙂 .

 

3. Zdjęcia

Choć nie robimy pięknych zdjęć ciuchów czy zabawek, to pamiętamy, że są one naszą wizytówką. Staramy się, aby  fotografie zachęcały do zakupu i nie wprowadzały w błąd potencjalnych klientów. Oto kilka zasad, które stosujemy:

  • jednolite tło – dbamy, aby sceneria wokół przedmiotu była jasna np.: biała lub kremowa.
  • wybieramy zamienniki – nie mamy profesjonalnego studia ani tła fotograficznego, dlatego często korzystamy z prześcieradła albo koca. Pamiętamy, aby materiał na którym fotografujemy był czysty i wyprasowany. Bohaterowie drugiego planu nie są nam potrzebni 🙂 .
  • fotografujemy tylko aparatem – choć telefony komórkowe robią coraz lepsze zdjęcia, to nadal wykorzystujemy lustrzankę. Fotografie mają dużo lepszą jakość i rzadko są poruszone.
  • korygujemy zdjęcia w programie graficznym – zanim wrzucimy fotografie do sieci, stosujemy drobną obróbkę. Przycinamy zdjęcia, usuwamy zbędne przedmioty i poprawiamy oświetlenie.

 

4. Cena sprzedaży

To chyba najtrudniejsza część całego procesu. Czasami sprzedajemy zabawki i ubrania, które darzymy sentymentem. Mają one dla nas dużą wartość i oczekujemy zwrotu poniesionych nakładów. Podobno o gustach się nie dyskutuje, ale takie podejście to szybka droga do katastrofy. Artykuły dziecięce są warte tyle, ile ktoś jest w stanie zapłacić. Ani złotówki więcej. W naszym przypadku ustalenie ceny sprzedaży przebiega wg poniższych kroków:

  1. Sprawdzamy bieżące ceny rynkowe wykorzystując porównywarki cenowe np.: Ceneo.pl
  2. Ustawiamy cenę sprzedaży na poziomie 50-60% najtańszej ceny rynkowej pod warunkiem, że stan oferowanego produktu jest co najmniej dobry
  3. Badamy bezpośrednią konkurencję przeglądając oferty na Allegro.pl czy OLX.pl
  4. Obniżamy cenę z punktu 2 do poziomu, który będzie niższy o kilka lub kilkanaście % w stosunku do najtańszej oferty konkurencji

Nasza oferta musi być najtańsza na rynku. Moglibyśmy domagać się wyższych cen, ale głównym celem sprzedaży jest pozbycie się towarów za rozsądne ceny. Zasady opisane powyżej stosujemy tylko w przypadku platformy Allegro, gdzie wystawienie aukcji związane jest z opłatą.

W serwisie OLX startujemy z dużo wyższych cen, bo platforma jest darmowa. Po drugie, dużo osób kontaktuje się z nami i zaczyna negocjacje od rabatu w wysokości 20%-30% ceny wyjściowej.

 

5. Plan sprzedaży

Jeśli czas pozwala, wystawiamy kilka lub kilkanaście aukcji naraz. Dzięki temu wypadamy bardziej wiarygodnie. Dodatkowo zdarzają się klienci, którzy zamawiają kilka rzeczy naraz, bo wiedzą, że za przesyłkę zapłacą tylko raz.

 

6. Zwrot czy reklamacja

Wszystkie nasze transakcje odbywają się między osobami prywatnymi. Oznacza to, że obowiązują nas przepisy Kodeksu Cywilnego i nie podlegamy ustawie o prawach konsumenta. Co to oznacza? 14-dniowy termin zwrotu nie ma dla nas znaczenia. Odpowiadamy jedynie za wady fizyczne i mamy obowiązek rozpatrywać wszelkie reklamacje zgodnie z artykułem 556 KC:

Art. 556.  Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).

Art. 5561. § 1. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1)   nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2)   nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

3)   nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

4)   została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Mimo tych zapisów, akceptujemy zwroty od niezadowolonych klientów. Wymagamy jedynie, aby Kupujący opłacili koszty przesyłki. Zależy nam na pozytywnych opiniach, dlatego nie analizujemy przesadnie przyczyn zwrotów. Użeranie się z klientami czy negatywne opinie na Allegro nie są warte kilkunastu złotych.

 

7. Transport

Sprzedaż przedmiotu to tylko połowa sukcesu. Ostatnim wyzwaniem pozostaje wysyłka. Niby prosta sprawa, a czyha na nas sporo niebezpieczeństw 🙂 . Nasze artykuły wysyłamy z pomocą Poczty Polskiej i paczkomatów.

 

Poczta Polska

To najpopularniejszy sposób wysyłki towarów. Placówka pocztowa znajduje się niedaleko miejsca zamieszkania. Książki i lekkie ciuchy wysyłamy listem poleconym. To najtańszy sposób na rynku:

Poczta Polska - cennik przesyłek poleconych

Źródło: cennik Poczta Polska

Przedmioty o większych gabarytach wysyłamy Paczką Pocztową. Ceny wahają się od 13 zł do 26 zł w zależności od rozmiaru paczki i szybkości dostawy:

Poczta Polska - cennik paczek

Źródło: cennik Poczta Polska

Jeśli wysyłamy wartościowe przedmioty, korzystamy z opcji paczki pocztowej lub przesyłki listowej z zadeklarowaną wartością. Standardowa dopłata to 1 zł za każde 50 zł zadeklarowanej wartości. Ma to znaczenie w sytuacji, gdy przesyłka zaginie lub ulegnie zniszczeniu (patrz pkt 8).

W ofercie Poczty Polskiej znajdziecie jeszcze przesyłkę listową nierejestrowaną. To najtańsza opcja, którą kompletnie odradzam. W przypadku listów poleconych czy paczek pocztowych, odpowiedzialność za bezpieczeństwo przesyłki spoczywa na barkach Poczty. W każdej chwili możemy sprawdzić miejsce przebywania przesyłki, a za zgubienie należy nam się odszkodowanie. W przypadku listu nierejestrowanego Poczta Polska nie ponosi odpowiedzialności za jego bezpieczeństwo. Może nie dostarczyć przesyłki i nic jej nie zrobimy 🙂 .

 

Paczkomaty

To mocna konkurencja dla Poczty Polskiej oferująca często dużo niższe ceny. Jeśli tylko Kupujący mieszka lub pracuje w pobliżu Paczkomatu, to dużo chętniej wybiera tę opcję transportu. Paczkę można odebrać o dowolnej porze dnia i nocy a w dodatku bez kolejek. Średnia cena paczki waha się od 10,44 zł do 16 zł. Jeśli szukacie dodatkowych oszczędności, to warto założyć konto na Allegro i sprzedawać z wykorzystaniem tej platformy. Dzięki temu koszty transportu spadną do 8,6 zł:

Paczkomaty - cennik

Źródło: inpost.pl

Tak niska cena dotyczy paczek o wadze nieprzekraczającej 25 kg i maksymalnych wymiarów  41 x 38 x 64 cm.

 

8. Zgubienie lub zniszczenie przedmiotów

 

Poczta Polska

Z tytułu nienależytego wykonania usługi, Poczta Polska gwarantuje nam odszkodowanie. Reklamację możemy zgłosić po upływie 14 dni od nadania przesyłki. Kwotę maksymalnego odszkodowania określa Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe:

Rodzaj przewinienia

Wysokość odszkodowania
Utrata przesyłki poleconej Max 50 x opłata pobrana
Utrata paczki pocztowej Max 10 x pobrana opłata
Utrata przesyłki z zadeklarowaną wartością

Max wartość przesyłki

 

Paczkomaty

Zgodnie z regulaminem świadczenia usługi Paczkomaty 24/7, maksymalna kwota odszkodowania jakie nam przysługuje wynosi 200 zł. Jeśli planujemy wysłać przedmioty o większej wartości, powinniśmy je ubezpieczyć. Dodatkowa opłata to zaledwie 1,85 zł (ubezpieczenie do 5.000 zł).

 

Ufff…ale się rozpisałem :-). Choć mam świadomość, ze nie wyczerpałem tematu w 100%, to jednak wierzę, że informacje, które tutaj zamieściłem będą dla Was przydatne. A wszystkim sprzedającym dziecięce ubrania, zabawki czy książki w sieci życzę szybkich transakcji i wysokich cen 🙂 .

  • wysyłając pocztą polską ważne jest aby podać wartość przesyłki – wtedy w razie utraty wrócą oni kwotę taką jaką zdeklarowaliśmy. Jeśli nie i nie było pobrania dostaniemy nie więcej niż 100 zl – morał w paczkach o wartości poniżej 100 zł nie warto deklarować wartości 🙂 (4 lata stałej współpracy z pocztą – przerobiłam wszystkie opcje). Warto też sprawdzać ceny u blokerów kurierskich np. sendit.pl. Wystawiając małe paczki na allegro można zaznaczyć opcję „allegro paczkomaty inpost” wtedy nadania paczki kosztuje 7,99 zł nie ważne w jakiej skrytce :). Wysyłając paczki warto też popytać znajomych, którzy zajmują się sprzedażą wysyłkowa, czy by nie nadali takiej paczuszki, jednak ceny są dużo niższe jak się ma stałą umowę współpracy nawet z pocztą 🙂
    W mojej okolicy działa dużo grup na FB typu „Bytom – sprzedam, kupię, zamienię” etc. Zrzeszone tam są osoby z danego miasta i okolicy. Najłatwiejsza forma sprzedaży, nie trzeba wysyłać etc. Działają jeszcze komisy dziecięce – wystarczy oddać i czekać aż się sprzeda :). U mnie sprawdza się system wymiany – ja daje koleżanką, a koleżanki dają mi po swoich pociechach :).
    Chyba za bardzo się rozpisałam ;P

    • Dziękuje za długi i wyczerpujący komentarz 🙂
      Opcji z wyszukiwaniem ceny kurierów nie znałem, ale chętnie się z nią zapoznam. Cena paczkomatów jest już nieaktualna. Jakiś czas temu Inpost podniosło cenę z 7,99 zł na 8,6 zł, ale to i tak nadal bardzo atrakcyjna opcja wysyłki.

  • Ja nie sprzedaję a obdarowywuję tych którzy potrzebują 😉

  • zyciejakmuzykablog.wordpress.c

    Cenne uwagi i pewnie nie raz się jeszcze przydadzą. Nadchodzi u nas taki czas, kiedy trzeba będzie pomyśleć o spieniężaniu rzeczy 😉

    • Naprawdę warto :-). Ja zawsze miałem tendencję do zbierania i magazynowania rzeczy, bo może kiedyś się przydadzą, albo mają zbyt dobrą jakość by je po prostu wyrzucić lub komuś przekazać. Niestety zdarzały się przypadki, że po dwóch latach okrywałem ubrania, których nie używałem od dnia zakupu. To samo dzieje się przy dzieciach chociaż już w mniejszym zakresie. Dostajemy ciuchy na różne okazje, a dopiero gdy robimy wiosenne lub jesienne porządki, to znajdujemy prawdziwe perełki 🙂

  • Powodzenia 🙂 Jeśli mamy do wyboru OLX a Allegro to jakoś chętniej robimy zakupy na tym drugim portalu. Mamy do niego podświadomie większe zaufanie.

    • Ja też. Do OLX przekonywałem się dość długo, bo wygodniej jest coś zamówić online niż umawiać się na spotkanie na mieście 🙂

  • Adka

    Oprócz tych dwóch portali są jeszcze inne miejsca do sprzedawania rzeczy, które już się nam nie przydadzą. Ostatnio wystawiłam ubranka na sprzedajemylokalnie.pl. Udało mi się sprzedać na razie kurteczkę.