Zwrot ubrań zakupionych w Internecie – jakie masz prawa

Zwrot ubrań zakupionych w Internecie

Kupując ubrania w Internecie podejmujesz niemałe ryzyko. Nie możesz obejrzeć towaru, dotknąć go ani przymierzyć. Z pomocą przychodzi prawo zwrotu. Dowiedz się jakie są Twoje prawa, ile masz czasu na zwrot ubrań oraz czy sklepy stosują jakieś wyjątki. Na końcu artykułu przygotowałem bonus – listę 25 najpopularniejszych sklepów.

Na przestrzeni ostatnich lat struktura naszych rodzinnych wydatków uległa gruntownej zmianie. Zanim pojawiły się dzieci, przepuściliśmy sporo pieniędzy na rozrywkę i przyjemności. Spędziliśmy dużo czasu w galeriach handlowych „inwestując” w kino, kawę i ubrania. Czasami nawet 1.000 zł miesięcznie 🙁 .

Powtórzenie tych wyczynów z dwójką dzieci jest praktycznie niemożliwe. Dzięki szybkiemu dostępowi do Internetu większość filmów oglądamy już online. Zamiast kawy w kawiarni delektujemy się małą czarną z domowego ekspresu. Sporym problemem jest dla nas zakup ubrań 🙂 . Nie możemy sobie pozwolić na kilkugodzinne wycieczki po sklepach w poszukiwaniu idealnego koloru czy fasonu. Często mamy jedynie 15-30 min, które muszą wystarczyć na kupno butów czy spodni. Zdarzają nam się dni kiedy dzieci zostają pod opieką dziadków. Niestety dłuższe wizyty w sklepach są dla nas męczące. Wydaje nam się, że tracimy tam tylko cenny czas. 🙂

Wiem, że Ty również masz podobne problemy. Rok temu znaleźliśmy z żoną lek na tę dolegliwość 🙂 . Kupujemy ubrania online, a nietrafione zakupy zwracamy bezpośrednio do sprzedawcy. Jeśli masz jakiekolwiek obawy związane z zakupami ubrań online, to obiecuję, że ten wpis to zmieni. Przeczytaj jakie prawa Ci przysługują i jak wygląda procedura zwrotu w praktyce. Specjalnie dla Ciebie przygotowałem listę 25 znanych sklepów odzieży damskiej, męskiej i dziecięcej wraz z terminami zwrotów. Nie możesz tego przegapić 🙂 .

 

Regulacje prawne dotyczące zwrotów

 

Sklep internetowy

Kupno ubrań w sieci to również nietrafiony rozmiar. Często okazuje się, że choć zamówiliśmy S czy M, to dostarczony ciuch pasuje na osobę szczuplejszą. Podobnie rzecz ma się z kolorami. Aby ułatwić nam zakupy online i zminimalizować ryzyko nietrafionych decyzji, mamy do swojej dyspozycji potężną broń. To prawo do zwrotu uregulowane w ustawie z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Zgodnie z art. 27 możesz odstąpić od umowy w ciągu:

  •  14 dni od otrzymania towaru
  • 14 dni od otrzymania ostatniej partii lub części, jeśli umowa obejmuje zakup wielu partii lub części dostarczanych osobno.

Nie musisz tłumaczyć się właścicielowi sklepu ani podawać przyczyny zwrotu ubrań. Jak to wygląda w praktyce? Aby zrealizować swoje prawo postępuj wg następujących kroków:
Etap 1: Oświadczenie o odstąpieniu od umowy

W pierwszej kolejności musisz przesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Możesz tego dokonać metodą tradycyjną (wysyłka pocztą) lub nowoczesną (mail). Masz na to 14 dni od otrzymania towaru (pisałem o tym powyżej). Możesz skorzystać ze wzoru, który oferuje sprzedawca albo z załącznika nr 2 do ustawy:

Wzór formularza odstąpienia od umowy zakupu ubrań
Etap 2: Zwrot towaru i pieniędzy

Ubrania należy zwrócić niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 14 dni od odstąpienia od umowy. Identyczny termin obowiązuje również sprzedawcę – ma on 14 dni na zwrot wszelkich płatności jakie od Ciebie otrzymał.  Może on jednak wstrzymać zwrot pieniędzy do czasu otrzymania ubrania bądź potwierdzenia, że zostało ono wysłane (art. 32.3 ustawy).

 

Koszty odstąpienia od umowy

Zwrot ubrań czy innych towarów nie jest bezpłatny. Musisz pokryć koszt związany z odstąpieniem od umowy. Pojawia się od w następujących przypadkach:

1.Wysyłka towaru do sklepu – w zależności czy wybierzesz przesyłkę pocztową czy kurierską, koszt może się wahać od kilku do kilkudziesięciu złotych. Wysyłając ciuchy pocztą warto zwrócić uwagę na regulamin Poczty Polskiej. Gdy zginie Twoja przesyłka, potencjalne odszkodowanie nie przekroczy dziesięciokrotności pobranej opłaty (pisałem o tym tutaj). Jeśli zamierzasz wysłać ciuchy o wartości przekraczającej 200 zł, rozważ zakup ubezpieczenia. Dodatkowy koszt to 1 zł za każde 50 zł zadeklarowanej wartości.

2. Koszt droższej przesyłki – sklepy internetowe oferują często kilka opcji dostawy np.: paczka pocztowa, paczkomat czy kurier. Zgodnie z ustawą w przypadku zwrotu towaru sklep ma obowiązek oddać nam jedynie równowartość kosztu najtańszej przesyłki (art. 33 ustawy). Oto przykład:
 
Przykład 1:

Sklep oferuje kilka opcji wysyłki wg następującego cennika:

Paczka pocztowa ekonomiczna = 11 zł
Paczka pocztowa priorytetowa = 15 zł
Kurier = 20 zł

Kupując ubrania wybrałeś opcję dostawy kurierem. Zapłaciłeś 20 zł. Jaką kwotę przeleje sklep na Twoje konto w przypadku zwrotu towarów?

Sklep zwróci na Twoje konto tylko 11 zł.

 

Sklep stacjonarny

Z prawnego punktu widzenia sklep stacjonarny nie ma obowiązku przyjmowania towarów niewadliwych. Kupując dowolny produkt w tym również ubranie, możesz je przymierzyć i dokładnie obejrzeć. Jeśli po zakupie zmienisz zdanie albo towar przestanie Ci się podobać nie będziesz mógł go już zwrócić 🙁 .

Nie martw się. Mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Mimo, iż prawo nie wymaga, aby sklep stacjonarny akceptował zwrot towaru, to jednak wiele sieci wychodzi naprzeciw klientom. Dość często zasady obowiązujące w trakcie sprzedaży online są powielane do tradycyjnego handlu.

 

Zwrot ubrań zakupionych w Internecie – zasady

Choć operacja zwrotu towarów wydaje się być dziecinnie prosta, to musisz pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • towar nieużywany – zwrotowi podlegają towary, które nie noszą śladów użytkowania. To znaczy, że nie mogą być poniszczone ani pobrudzone.
  • zachowaj metkę – zwracany towar musi posiadać oryginalne metki i etykiety
  • nie zrywaj plomb – ze względów higienicznych stroje kąpielowe czy bielizna mogą mieć specjalne plomby, folie lub osłony. Ich zerwanie może być jednoznaczne z brakiem możliwości zwrotu (Kappahl)
  • względy higieniczne – niektóre sklepy wyłączają ze zwrotów bieliznę, stroje kąpielowe czy akcesoria do włosów. Mogą tak robić pod warunkiem, że towar dostarczony jest w szczelnym opakowaniu.
  • miękkie podłoże – sklepy obuwnicze sugerują, że buty powinny być testowane na miękkim podłożu np.: dywanie (Zalando)
  • spadek wartości produktu – jeśli zwracane ubranie nosi ślady użytkowania wykraczające poza standardowe, to sklep ma prawo potrącić część kwoty odpowiadającą spadkowi wartości (Kappahl).

 

Zwrot ubrań zakupionych w w sklepie stacjonarnym

Jak już wyżej wspomniałem niektóre sklepy stacjonarne zgadzają się na zwrot towarów. Stosują podobne wymagania jak sklepy wirtualne, choć można spotkać kilka dodatkowych ograniczeń:

  • promocje i wyprzedaże – artykuły kupowane w ramach promocji i wyprzedaży mogą mieć krótszy termin zwrotu np. 7 dni (Camaieu).
  • inny asortyment – niektóre sklepy np.: Bershka, Reserved czy Smyk przyjmują zwroty w dowolnej placówce na terenie kraju. To bardzo wygodne rozwiązanie, bo możesz kupić ciuch podczas wakacji nad morzem, a oddać go w miejscu zamieszkania. Wiąże się to jednak z pewnymi restrykcjami. Sklep w którym chcesz zwrócić ubrania musi mieć w swojej ofercie podobny asortyment. Dotyczy to zwłaszcza kolekcji dziecięcej. Np.: nie każdy sklep Reserved prowadzi sprzedaż dziecięcych ubrań.
  • nienaruszone opakowanie – jeśli towar jest sprzedawany w oryginalnym opakowaniu, należy je również zwrócić (Reserved)
  • zwrot na kartę podarunkową – niektóre marki ubrań zwracają pieniądze na kartę podarunkową. Nie zapominaj, że każda karta ma termin ważności, a niewykorzystane środki przepadają (Smyk).

 

Zestawienie sklepów stacjonarnych i internetowych

Wiele sklepów sieciowych jest gotowych „przychylić Ci nieba” 🙂 . Tak bardzo zależy im na Twoich pieniądzach, że rozszerzają prawo do zwrotów na placówki stacjonarne i wychodzą poza ramy czasowe wymagane przez przepisy. Rekordziści oferują nawet 100 dni na podjęcie decyzji, a po przesyłkę zwrotną wysyłają własnego kuriera. Poniżej przedstawiam listę 25 najpopularniejszych sklepów odzieży damskiej, męskiej i dziecięcej wraz z terminami i głównymi zasadami zwrotów:

Odzież damska, męska i dziecięca

Zwrot ubran dziecięcych online
Odzież damska i męska:

Zwrot ubrań online

 

Mam nadzieję, że rozwiałem Twoje obawy związane z zakupami ubrań w sklepach internetowych.  Razem z żoną dokonaliśmy już kilku zwrotów i nie mieliśmy do tej pory żadnych problemów. Będzie mi niezmiernie miło, jeśli podzielisz się ze mną swoimi doświadczeniami 🙂 .

 

  • Karolina Bąk

    Ekstra, wszystko w pigułce! Zakupy dla siebie robię głównie w internecie, męczy mnie bieganie po sklepach i przymierzanie (jakoś nie ufam przymierzalniom :P). Kupowanie w tym trybie są dla mnie bardzo wygodne i pomimo tego, że kilka razy trafiłam na Trudnych Sprzedawców, nie sądzę, żebym zrezygnowała z tego sposobu zakupów. Cieszę się, że coraz więcej sklepów daje możliwość kupowania online, chociaż bywa to zgubne dla zawartości portfela 😉

    • Oj tak – trzeba uważać z zawartością portfela. Plastikowy pieniądz jest łatwy do wydawania, a przecież sprzedawcy robią wszystko aby nam to jeszcze bardziej ułatwić 🙂

  • o kurczę, post gigant, bardzo fajny <3 dodaję do zakładek :*

  • Jeszcze nie kupowałam ubrań w internecie. Ale dobrze wiedzieć, gdzie najlepiej 🙂

  • Dzięki za listę sklepów. Musiałeś włożyć w nią troszkę pracy 😉

    • Tak :-). Wydawało mi się, że zrobię szybki wpis, bo przecież wszystkie informacje są dostępne online. Niestety są sklepy w których znalezienie instrukcji zwrotu może graniczyć z cudem 🙂

  • Zmiana TOiP

    Bardzo przydatny wpis! Wiele osób wcale nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie mają prawa. Dobrym dodatkiem jest też płacenie kartą, jeśli coś będzie nie tak z zakupionym towarem, to możemy to reklamować jako chargeback i łatwiej odzyskać pieniądze 🙂

    • Dziękuje. Płatność kartą przydaje się nawet kiedy nie mamy paragonu, bo niektóre sklepy idą nam na rękę i przyjmują zwrot/reklamację na podstawie wydruku z terminala płatniczego 🙂