Wielu rodziców zastanawia się czy posłać swoje dziecko do przedszkola. Odpowiedź jest oczywiście twierdząca, gdyż w wielu przedszkolnym dziecko nie tylko zdobywa wiedzę, ale przede wszystkim uczy się funkcjonować w grupie. Uczy się także nowej roli społecznej i poznaje panujące zasady.
Kontakty z rówieśnikami
Na ogół dziecko, które przebywa w domu z mamą, babcią, czy ewentualnie nianią nie ma dużego kontaktu z rówieśnikami. Nawet wiele czasu spędzonego w gronie dorosłych nigdy nie zastąpi kontaktu z rówieśnikami. Dziecko bardzo często ma problem z dzieleniem się, a także zabawą z innymi dziećmi.
Poprzez to, że jest w centrum zainteresowania może mieć w późniejszym czasie problem z nawiązywaniem znajomości czy też kontaktu. Przedszkole wpływa na rozwój emocjonalny, gdyż jak wiadomo, dzieci uczą się od siebie wzajemnie i nawiązują więzi. Przedszkolaki uczą się także rozwiązywania sporów.
Bo samodzielność ma znaczenie
Często dzieci, które nie chodziły do przedszkola są niemal uzależnione od matki. Mają problem z rozstaniem się, a każda próba kończy się płaczem i tęsknotą. W sytuacji, gdy dziecko musi iść do zerówki czy też szkoły ten problem się pogłębia. Warto także zauważyć, że dzieci inaczej zachowują się, gdy przebywają z osobą niespokrewnioną, a inaczej w rodzinnym gronie, gdzie zawsze ktoś się nim zajmuje.
W przedszkolu uczy się samodzielności i podstawowych obowiązków. Nie może liczyć na wyręczanie przez osoby dorosłe i musi dostosować się do panujących zasad. Jedną z nich są stałe pory posiłków, w których dzieci jedzą drugie śniadanie. Często w przedszkolu dzieci spożywają również obiady. Muszą zatem nauczyć się jedzenia różnorodnych posiłków, gdyż nikt nie pyta ich na co mają ochotę.
Prywatne przedszkole– rozwój zainteresowań
Uczenie dzieci w domu wymaga nie tylko poświęcenia sporej ilości czasu, ale również znajomości programu nauczania i umiejętności, jakie dziecko powinno opanować w danym wieku. Trudne jest również egzekwowanie od dziecka skupienia i uwagi. Dzieci często łatwiej adaptują się do nowych obowiązków i nauki poza domem. Inną sprawą jest, że trudno zapewnić dziecku samodzielnie różnorodne i ciekawe zajęcia.
W prywatnym przedszkolu oferta jest naprawdę szeroka i w oparciu o zainteresowania dziecka można znaleźć dla niego interesujące dodatkowe zajęcia, jak np. nauka języków obcych czy gry na instrumencie. Wszechstronna stymulacja intelektualna może ułatwić dziecku późniejszą edukację w szkole. Umiejętne łączenie nauki i zabawy pozwala na mimowolne uczenie się dzieci. Przeszkolona kadra pedagogiczna potrafi dopasowywać zajęcia zarówno do stopnia rozwoju, jak i zainteresowań dzieci.
Przedszkole niepubliczne – tolerancja to podstawa
Szczególnie w przedszkolu niepublicznym, gdzie oferta edukacyjna dostosowana jest nie tylko do potrzeb dziecka, ale również do religii, czyli środowiska z jakiego się wywodzą, dzieci poznają inne kultury, uczą się tolerancji dla odmiennych poglądów i zasad. Przykładowo w przedszkolu mogą się znaleźć dzieci, które nie jedzą mięsa czy też, jak w przypadku muzułmanów – wieprzowiny.
Przedszkolanki wyjaśniają dzieciom czym jest odmienność i wpajają wzajemny szacunek. Organizowane są lekcje tolerancji, na których dzieci poznają inne religie czy style życia. Dzięki temu w późniejszych latach są bardziej otwarte i akceptują odmienność.
Pozytywny wpływ na odporność dziecka
Dzieci narażone są na częste infekcje. Kiedy zaczynają chodzić do przedszkola stykają się z wieloma zarazkami, bakteriami i wirusami. Z początku bywa to uciążliwe, gdyż przynoszą różne choroby do domu, zarażają rodzeństwo, a także rodziców. Niemniej jednak już po roku ich odporność zdecydowanie się zwiększa. Zatem, kiedy idą do szkoły i znów mają kontakt z chorobotwórczymi wirusami i bakteriami, jednak mają już wyrobioną odporność, przez co nie chorują tak często jak dzieci, które nie chodziły do przedszkola, co potwierdzają obserwacje lekarzy i badania.
Warto więc posłać dziecko do przedszkola. Jak pokazują badania, już 3-latki doskonale nadają się do interakcji w grupie. Ponadto przedszkole stanowi świetne przygotowanie przed szkołą, a dzieci, które uczęszczały do niego są znacznie bardziej rozwinięte zarówno pod względem intelektualnym, jak i psychospołecznym od dzieci, które nie chodziły do przedszkola.